Ano, máte pravdu. Bohužel se leccos změnilo a dnešní moderní motory a hlavně postupující legislativa a ekologie dělá vrásky výrobcům a klade vyšší nároky na majitele a provozovatele těchto motorů, resp. na jejich údržbu. Velký vliv má také zvyšující se podíl biosložky, která činí značné problémy při pohodlném používání malých motorů v zahradní technice.
Dalším podstatným faktorem je také neustálé snižování emisních norem a spotřeby, což nutí výrobce k mnohem jemnějšímu nastavení karburátoru a přesnějším dávkování paliva než v minulosti. Tyto dvě veličiny jdou trochu proti sobě. Biosložka je lepivá a mazlavá a jemnější nastavení karburátoru s ní nejde příliš dohromady. Proto je na uživatele těchto maloobjemových motorů kladen vyšší nárok na ošetření paliva, údržbu a přípravu stroje a palivového systému. Právě kvůli biosložce je palivo náchylnější na zvětrávání a proto nesprávné uskladnění či nechání paliva přes zimu v karburátoru a nádrži může nadělat značnou paseku. Velmi často spolu s nízkou kvalitou paliva v ČR tak dojde k zalepení karburátoru a k vytvoření jakéhosi lepivého „šlemu“, který znemožní karburátoru pracovat. Často ani čištění v ultrazvuku nepomůže a je nutná výměna celého karburátoru, což je u většiny značek velmi drahá položka.
Jak se tedy techto problému vyvarovat?
Máme pro Vás několik doporučení, jak postupovat u všech malých spalovacích motorů:
- používat vždy čerstvé kvalitní palivo s vysokým oktanovým číslem 98-100 od renomovaných prodejců pohonných hmot (Benzina, Agip, OMV, Shell...)
- nedělat si zásoby v kanystru
- používat stabilizátory paliva
- při dlouhodobém uskladnění (více jak 2 měsíce) nechat nádrž i karburátor úplně prázdnou bez paliva, prostě vyjet do sucha
- v případě použití stabilizátoru naopak naplnit nádrž po okraj a nechat stabilizované palivo i v karburátoru
Tato doporučení se týkají většiny malých motorů. Od roku výroby 2006 je toto doporučení více než důrazné. Stabilizátor dokáže ošetřit palivo až na 6 měsíců.
Více o stabilizaci paliva a přípravcích najdete na stránkách hondastroje.cz.
Máme také jedno doporučení i pro majitele dvoutaktních motorů:
Opět je nutné používat čerstvě namíchané palivo, protože dnešní ekologičtější oleje pro mazání dvoutaktů bezolovnaté benzíny postupně rozpouští a tím se snižují jejich mazné vlastnosti. Proto si vždy míchejte palivo podle potřeby a nedělejte si zbytečné zásoby. Stabilizátorem benzínu také neuškodíte.