Počet příspěvků › 2
| Poslední příspěvek › 11. 11. 2013
Jiří Pala
Na portálu zahrada je velmi nechutná a zmatečná diskuse o brždění soupravy, t.j. malotraktor + návěs, motorem. Míchá se tam neskutečně všechno možné i nemožné dohromady. Doutakt, čtyřtakt, hmotnost soupravy až 1000kg, prudký kopec, slizský povrch. V návodu pro DSK-317 Global, stojí, že při jizdě s kopce se mají udržovat otáčky motoru na 1/2max a přibržďovat. V dalších návodech je jen přibžďovat, dále Globalu je užitečné zatížení 695kg a jinde jen 600kg. Tak by mne opravdu zajímalo jak je to s polovinou otáček a proč, jestli se dá skutečně tato souprava brzdit motorem s dvoutaktem a čtřtaktem a jak je to s užitečným zatížením, když podle návodů známe hmotnost malotraktoru, z celé řady návěsů ji známe, pokud se nemýlím, jen u dvou, známe svou vlastní hmotnost, tak kolik můžu naložit, abych vyhověl předpisům a kterým. Předem děkuji za vyčerpávající odpověď. J.P.
Vážený pane Palo.
Jednoosé malotraktory s přívěsem ANV-350 má naše firma schválen MDČR jako vozidlo kategorie R, číslo schváleného typu vozidla je 4322-06-05 (dokument ke stažení je ZDE). V tomto dokumentu a taktéž v návodu k používání pro jednoosý návěs ANV-350 (návod ke stažení ZDE) jsou uvedeny všechny hmotnosti. V návodu k používání ANV-350 je v kapitole BEZPEČNOSTNÍ POKYNY uveden i odstavec s odkazem na příslušnou legislativu. Doporučuji prostudovat dostupné informace k Vyhlášce č. 341/2002 Sb. o schvalování technické způsobilosti a o technických podmínkách provozu vozidel na pozemních komunikacích. Na internetu je jich poměrně dost.
Naše souprava je schválena s těmito povolenými hmotnostmi:
celková technicky přípustná/povolená hmotnost soupravy: 695kg; hmotnost malotraktoru + přívěsu + nákladu vč. řidiče
provozní hmotnost: 420kg; hmotnost malotraktoru (240kg) a přívěsu (105kg) s řidičem (75kg)
pohotovostní hmotnost: 345kg; hmotnost malotraktoru (240kg) a přívěsu (105kg)
největší technicky přípustná/povolená hmotnost na nápravu: 1 - 300/300kg, 2 - 350/350kg
Odečtením hodnoty pohotovostní hmotnosti od celkové technicky přípustné/povolené hmotnosti se dostaneme k výsledné hodnotě užitečné hmotnosti 350kg (= náklad + řidič 75kg), kterou uvádíme i v návodu k používání jednoosého přívěsu. Omezení užitečné hmotnosti na tuto relativně nízkou hodnotu je hlavně z důvodu zajištění bezpečnosti obsluhy. Soupravy malotraktorů s jednoosými přívěsy se totiž pohybují většinou v terénu, často s velkými sklony a většinou s ne moc dobrou přilnavostí pneumatik. Navíc souprava je brzděna pouze zadní nápravou, která brzdí, stejně jako u automobilů, vždy méně než přední a kde snadno dochází k zablokování kol, která pak kloužou po kluzkém povrchu. V těchto podmínkách je pak vyšší hmotnost nákladu nebezpečná.
Dle nových předpisů, přebírající směrnice EU, se užitečná hmotnost do technických průkazů u vozidel schválených po 1.7.2001 již neuvádí. V reálném provozu soupravy je tedy vždy nutné dodržet celkovou povolenou hmotnost soupravy a povolenou hmotnost na nápravu, jejichž hodnoty jsou uvedené v Technickém průkazu. U starších souprav, vyráběných firmami AGROSTROJ nebo MEPOL (což jsou historicky přímí předci firmy VARI) s jinými typy přívěsů může být nejvyšší povolená hmotnost, uvedená v TP, jiná než u aktuální, výše uvedené soupravy. Proto je ve starším návodu k převodovce DSK-317 uvedena hodnota 600kg.
Ohledně brzdění motorem platí to, co je napsáno v návodu k používání malotraktoru VARI GLOBAL. Skutečně lze soupravu přibržďovat motorem a odlehčit tak brzdám. Samozřejmě to funguje jen dokud neklesnou otáčky pod mez trvalého sepnutí odstředivé spojky a předpokladem fungujícího přibrzďování motorem je samozřejmě zařazená rychlost (nejlépe 1. nebo 2.r.s.) a volnoběžky kol v závěrné poloze. V návodu k používání se píše o ½ maximálních otáček, přičemž není myšlena prostá polovina z maxima (tedy u 4T motoru 1800 min-1, u 2T 2400 min-1), ale ½ rozsahu mezi maximálními a volnoběžnými otáčkami (tedy u 4T cca 2650 min-1, u 2T cca 3250 min-1). V reálu je to dáno polohou páčky plynu na polovině kroku mezi polohami MIN a MAX, což uživatel odhadne snadno.
Šnekový převod je navržen záměrně nesamosvorný, to aby umožňoval pohon převodovky i směrem od tažné nápravy, což je hlavně případ jízdy s přívěsem. Pokud by totiž byl převod samosvorný, došlo by po snížení otáček motoru k tak prudkému zastavení soupravy, že by to ohrozilo bezpečnost obsluhy s neblahými následky zejména na výplň ústní dutiny.
Vážený pane Palo.
Jednoosé malotraktory s přívěsem ANV-350 má naše firma schválen MDČR jako vozidlo kategorie R, číslo schváleného typu vozidla je 4322-06-05 (dokument ke stažení je ZDE). V tomto dokumentu a taktéž v návodu k používání pro jednoosý návěs ANV-350 (návod ke stažení ZDE) jsou uvedeny všechny hmotnosti. V návodu k používání ANV-350 je v kapitole BEZPEČNOSTNÍ POKYNY uveden i odstavec s odkazem na příslušnou legislativu. Doporučuji prostudovat dostupné informace k Vyhlášce č. 341/2002 Sb. o schvalování technické způsobilosti a o technických podmínkách provozu vozidel na pozemních komunikacích. Na internetu je jich poměrně dost.
Naše souprava je schválena s těmito povolenými hmotnostmi:
celková technicky přípustná/povolená hmotnost soupravy: 695kg; hmotnost malotraktoru + přívěsu + nákladu vč. řidiče
provozní hmotnost: 420kg; hmotnost malotraktoru (240kg) a přívěsu (105kg) s řidičem (75kg)
pohotovostní hmotnost: 345kg; hmotnost malotraktoru (240kg) a přívěsu (105kg)
největší technicky přípustná/povolená hmotnost na nápravu: 1 - 300/300kg, 2 - 350/350kg
Odečtením hodnoty pohotovostní hmotnosti od celkové technicky přípustné/povolené hmotnosti se dostaneme k výsledné hodnotě užitečné hmotnosti 350kg (= náklad + řidič 75kg), kterou uvádíme i v návodu k používání jednoosého přívěsu. Omezení užitečné hmotnosti na tuto relativně nízkou hodnotu je hlavně z důvodu zajištění bezpečnosti obsluhy. Soupravy malotraktorů s jednoosými přívěsy se totiž pohybují většinou v terénu, často s velkými sklony a většinou s ne moc dobrou přilnavostí pneumatik. Navíc souprava je brzděna pouze zadní nápravou, která brzdí, stejně jako u automobilů, vždy méně než přední a kde snadno dochází k zablokování kol, která pak kloužou po kluzkém povrchu. V těchto podmínkách je pak vyšší hmotnost nákladu nebezpečná.
Dle nových předpisů, přebírající směrnice EU, se užitečná hmotnost do technických průkazů u vozidel schválených po 1.7.2001 již neuvádí. V reálném provozu soupravy je tedy vždy nutné dodržet celkovou povolenou hmotnost soupravy a povolenou hmotnost na nápravu, jejichž hodnoty jsou uvedené v Technickém průkazu. U starších souprav, vyráběných firmami AGROSTROJ nebo MEPOL (což jsou historicky přímí předci firmy VARI) s jinými typy přívěsů může být nejvyšší povolená hmotnost, uvedená v TP, jiná než u aktuální, výše uvedené soupravy. Proto je ve starším návodu k převodovce DSK-317 uvedena hodnota 600kg.
Ohledně brzdění motorem platí to, co je napsáno v návodu k používání malotraktoru VARI GLOBAL. Skutečně lze soupravu přibržďovat motorem a odlehčit tak brzdám. Samozřejmě to funguje jen dokud neklesnou otáčky pod mez trvalého sepnutí odstředivé spojky a předpokladem fungujícího přibrzďování motorem je samozřejmě zařazená rychlost (nejlépe 1. nebo 2.r.s.) a volnoběžky kol v závěrné poloze. V návodu k používání se píše o ½ maximálních otáček, přičemž není myšlena prostá polovina z maxima (tedy u 4T motoru 1800 min-1, u 2T 2400 min-1), ale ½ rozsahu mezi maximálními a volnoběžnými otáčkami (tedy u 4T cca 2650 min-1, u 2T cca 3250 min-1). V reálu je to dáno polohou páčky plynu na polovině kroku mezi polohami MIN a MAX, což uživatel odhadne snadno.
Šnekový převod je navržen záměrně nesamosvorný, to aby umožňoval pohon převodovky i směrem od tažné nápravy, což je hlavně případ jízdy s přívěsem. Pokud by totiž byl převod samosvorný, došlo by po snížení otáček motoru k tak prudkému zastavení soupravy, že by to ohrozilo bezpečnost obsluhy s neblahými následky zejména na výplň ústní dutiny.
S pozdravem Martin BURIAN