Zpět Produkty
Bubnové sekačkyBubnové sekačkyTravní sekačkyTravní sekačkyTravní traktoryTravní traktoryKřovinořezyKřovinořezyMulčovače, vyžínačeMulčovače, vyžínačeMultifunkční nosičeMultifunkční nosičeStavebnicový systém VARIStavebnicový systém VARITlakové myčkyTlakové myčkyČerpadla na voduČerpadla na voduZametací kartáčeZametací kartáčePily na dřevoPily na dřevoŠtípače dřevaŠtípače dřevaPůdní vrtákyPůdní vrtákyReklamní předmětyReklamní předmětyNáhradní dílyNáhradní dílyBazar, výprodejBazar, výprodejArchiv výrobkůArchiv výrobkůAKU zahradní technika EGOAKU zahradní technika EGOElektrické vozíky a skútry SELVOElektrické vozíky a skútry SELVO
Akce, slevyAkce, slevyNovinkyNovinky

Obsluha strojů

Malotraktor - brždění

Počet příspěvků › 2 | Poslední příspěvek › 11. 11. 2013
Jiří Pala
Na portálu zahrada je velmi nechutná a zmatečná diskuse o brždění soupravy, t.j. malotraktor + návěs, motorem. Míchá se tam neskutečně všechno možné i nemožné dohromady. Doutakt, čtyřtakt, hmotnost soupravy až 1000kg, prudký kopec, slizský povrch. V návodu pro DSK-317 Global, stojí, že při jizdě s kopce se mají udržovat otáčky motoru na 1/2max a přibržďovat. V dalších návodech je jen přibžďovat, dále Globalu je užitečné zatížení 695kg a jinde jen 600kg. Tak by mne opravdu zajímalo jak je to s polovinou otáček a proč, jestli se dá skutečně tato souprava brzdit motorem s dvoutaktem a čtřtaktem a jak je to s užitečným zatížením, když podle návodů známe hmotnost malotraktoru, z celé řady návěsů ji známe, pokud se nemýlím, jen u dvou, známe svou vlastní hmotnost, tak kolik můžu naložit, abych vyhověl předpisům a kterým. Předem děkuji za vyčerpávající odpověď. J.P.

Vážený pane Palo.

Jednoosé malotraktory s přívěsem ANV-350 má naše firma schválen MDČR jako vozidlo kategorie R, číslo schváleného typu vozidla je 4322-06-05 (dokument ke stažení je ZDE). V tomto dokumentu a taktéž v návodu k používání pro jednoosý návěs ANV-350 (návod ke stažení ZDE) jsou uvedeny všechny hmotnosti. V návodu k používání ANV-350 je v kapitole BEZPEČNOSTNÍ POKYNY uveden i odstavec s odkazem na příslušnou legislativu. Doporučuji prostudovat dostupné informace k Vyhlášce č. 341/2002 Sb. o schvalování technické způsobilosti a o technických podmínkách provozu vozidel na pozemních komunikacích. Na internetu je jich poměrně dost.

Naše souprava je schválena s těmito povolenými hmotnostmi:

  • celková technicky přípustná/povolená hmotnost soupravy: 695kg; hmotnost malotraktoru + přívěsu + nákladu vč. řidiče

  • provozní hmotnost: 420kg; hmotnost malotraktoru (240kg) a přívěsu (105kg) s řidičem (75kg)

  • pohotovostní hmotnost: 345kg; hmotnost malotraktoru (240kg) a přívěsu (105kg)

  • největší technicky přípustná/povolená hmotnost na nápravu: 1 - 300/300kg, 2 - 350/350kg

Odečtením hodnoty pohotovostní hmotnosti od celkové technicky přípustné/povolené hmotnosti se dostaneme k výsledné hodnotě užitečné hmotnosti 350kg (= náklad + řidič 75kg), kterou uvádíme i v návodu k používání jednoosého přívěsu. Omezení užitečné hmotnosti na tuto relativně nízkou hodnotu je hlavně z důvodu zajištění bezpečnosti obsluhy. Soupravy malotraktorů s jednoosými přívěsy se totiž pohybují většinou v terénu, často s velkými sklony a většinou s ne moc dobrou přilnavostí pneumatik. Navíc souprava je brzděna pouze zadní nápravou, která brzdí, stejně jako u automobilů, vždy méně než přední a kde snadno dochází k zablokování kol, která pak kloužou po kluzkém povrchu. V těchto podmínkách je pak vyšší hmotnost nákladu nebezpečná.

Dle nových předpisů, přebírající směrnice EU, se užitečná hmotnost do technických průkazů u vozidel schválených po 1.7.2001 již neuvádí. V reálném provozu soupravy je tedy vždy nutné dodržet celkovou povolenou hmotnost soupravy a povolenou hmotnost na nápravu, jejichž hodnoty jsou uvedené v Technickém průkazu. U starších souprav, vyráběných firmami AGROSTROJ nebo MEPOL (což jsou historicky přímí předci firmy VARI) s jinými typy přívěsů může být nejvyšší povolená hmotnost, uvedená v TP, jiná než u aktuální, výše uvedené soupravy. Proto je ve starším návodu k převodovce DSK-317 uvedena hodnota 600kg.

Ohledně brzdění motorem platí to, co je napsáno v návodu k používání malotraktoru VARI GLOBAL. Skutečně lze soupravu přibržďovat motorem a odlehčit tak brzdám. Samozřejmě to funguje jen dokud neklesnou otáčky pod mez trvalého sepnutí odstředivé spojky a předpokladem fungujícího přibrzďování motorem je samozřejmě zařazená rychlost (nejlépe 1. nebo 2.r.s.) a volnoběžky kol v závěrné poloze. V návodu k používání se píše o ½ maximálních otáček, přičemž není myšlena prostá polovina z maxima (tedy u 4T motoru 1800 min-1, u 2T 2400 min-1), ale ½ rozsahu mezi maximálními a volnoběžnými otáčkami (tedy u 4T cca 2650 min-1, u 2T cca 3250 min-1). V reálu je to dáno polohou páčky plynu na polovině kroku mezi polohami MIN a MAX, což uživatel odhadne snadno.

Šnekový převod je navržen záměrně nesamosvorný, to aby umožňoval pohon převodovky i směrem od tažné nápravy, což je hlavně případ jízdy s přívěsem. Pokud by totiž byl převod samosvorný, došlo by po snížení otáček motoru k tak prudkému zastavení soupravy, že by to ohrozilo bezpečnost obsluhy s neblahými následky zejména na výplň ústní dutiny.

S pozdravem Martin BURIAN

Pro účast v diskuzi musíte být přihlášeni.