Technické a servisní dotazy
Ostředivá spojka - vliv vyosení a pracovní výšky
Počet příspěvků › 6
| Poslední příspěvek › 31. 8. 2020
Oldřich Bohuslav
Dobrý den,
měl jsem v servisní opravně na opravu bubnovou sekačku Dakr s pohonnou jednotkou Vari, kde mi původní motor Briks vyměnili za motor Honda GCV 160 za 9 500 Kč. Po cca 0,5 hodině následného sekání došlo k poškození odstředivé spojky, kterou mi v tomtéž servisu následně opravili za 2 200,-Kč. Až doma jsem zjistil, že je hřídel motoru a tudíž celá spojka je vyosena vůči přírubě (příruba motoru byla ponechána původní z Briks) o cca 0,75 mm v ose (tj cca1,5 mm na obvodu spojky vůči bubínku spojky), navíc se odstředivá spojka do bubínku spojky sekačky Dakr zasune jen cca 9 mm, výkon je tedy přenášen jen cca 9mm výškou obložení odstředivé spojky.
Jaký reálný vliv můžou mít tyto skutečnosti na životnost ložisek motoru a životnost odstředivé spojky?
Mohla se za dané situace spojka poškodit za 0,5 hod následného provozu?
děkuji
Bohuslav
Bronislav Malý
Vliv na provozní spolehlivost a bezproblémový dolouhodobý rovoz to má vliv, který se označit za ZÁSADNÍ!!! Je taky zásadní chyba, že neuvádíte servis, který tu přestavbu dělal, protože podle toho by bylo jasné, jestli tento dotaz je namístě!! Vystředění příruby se u čtyřtaktních pohonných jednotek Vari dělá vždy, při její demontáži, prostě není možné tento úkon vynechat. Troufnu si říci, že to každý servis Vari ví. Dvotakt má na přírubě kolíky, tam je to dané. Když jsem Váš popis problému četl, jen jsem kroutil hlavou, to se přiznám.
Oldřich Bohuslav
Dobrý den ,
mohl byste mi prosím k danému tématu ještě sdělit
1) povolenou mezní odchylku souososti hřídele motoru a příruby, resp spojky a bubínku , resp. jaké maximální odchylky lze docílit použitím servisního přípravku na středění ?
2) jakou optimální částí na výšku má být obložení spojky zasunuto do bubínku spojky, jaká je případně pro správnou funkci spojky pracovní výška obložení spojky limitní ?
K jakým konkrétním závadám může dojít nedodržením těchto limitů?
Zítra se totiž chystám do servisu jejich odvedenou „práci“ reklamovat, uvidím, jak se k celé záležitosti postaví..
Děkuji
Bohuslav.
Bronislav Malý
Pane Bohuslave, můj středící příprvek má na vnějším obvodu příruby tuším 0.2mm do plusu a trn co to středí na střed klikové hřídele, kde je ale slepá díra se závitem má průchod stružený tak nějak na "vsuvně" bez vůlí. Je to už pár let, co jsem to vyráběl a byla snaha o co nejvyšší přesnost ale tak, aby se to dalo používat. Nestředím tedy na vnitřní průměr příruby. Nemám ani žádný "tovární" přípravek, jen cosi z hlavy a z informací, že třeba se příruba středí na střed hřídele - klikové hřídele. Na Vaše ostatní otázky Vám musí odpovědět někdo z Vari, já ty hodnoty neznám, ale troufnu si říci, už z laického pohledu, by spojka měla být činná celou svojí plochou a tak by měla být i namontovaná. Bubínek spojky je o cosi hlubší než šířka obložení spojky, tak by neměl být problém, se do toho trefit. Takže, přírubu nestředit k průměru spojky ale středu hřídele, to je zásadní. Svoji roli v poloze spojky zde hraje dékla výstupní hřídele (kliky) a použitá příruba. Mám dojem, že některé motory Honda, používaly mezi spodním blokem motoru a přírubou mezikruží asi kvůli správnému ustavení motoru jako pohonné jednotky Vari, prostě aby vše pasovalo jak má. Myslím si, že při Vaší návštěvě servisu nemusíte vědět proč je něco špatně, ale postačí, když víte, že je to špatně a že si to technicky obhájíte. Přeju Vám, aby jste komunikoval s někým, kdo bude chápat, co mu říkáte.
Oldřich Bohuslav
Dobrý den pane Malý,
domníval jsem se, že mi odpovídá někdo přímo z Vari, proto ten můj předchozí dotaz na výrobcem stanovené mezní odchylky jak pro středění příruby, tak případnou povolenou odchylku k pracovní výšce spojky.
Chtěl jsem tyto údaje, jako podklad pro zítřejší jednání se servisem, který se dosud snaží mnou popsanou skutečnost zcela bagatelizovat s tím, že na přírubě není co středit, pokud tam nějaká odchylka je, že to ničemu nevadí
a reálná pracovní výška spojky 9 mm prý nemohla způsobit poškození spojky – odlomení obložení.. Z Vaší reakce je jasné, že my dva se v pohledu na předmětnou technickou problematiku zcela shodujeme, v předmětném servisu k tomu doposud stavěli tak, že vše je v pořádkuv absolutním pořádku.a mé obavy nejsou na místě.
S pozdravem
Bohuslav
Bronislav Malý
Á tak to se omlouvám, jestli jsem ve Vás vzbudil mylný dojem, ale zaměstnancem Vari opravdu nejsem. Když píše Vari, mají tam logo, aby bylo jasné, že je text od nich. Jsem jen prostý pobiješ much "Eda" - bloger, který sem tam na onen blog napíše, co se mu honí hlavou. Možná bych Vám doporučil si vyrobit nějakou fotodokumentaci stavu před zítřejší návštěvou servisu. Může se hodit. Když si prosím zkopírujete a prohlédnete rozpad staršího provedení příruby motoru GCV 160 uvidíte v pozici ono mezikruží o kterém jsem psal, u novějších přírub a jiná řidítka již není třeba. https://shop.vari.cz/nahradni-dily/pohonne-jednotky/3910a-pjgcv-160/100003910a/3920-motor-uplny-mugcv160/1298565151a/kategorie-49042/