Zpět Produkty
Bubnové sekačkyBubnové sekačkyTravní sekačkyTravní sekačkyTravní traktoryTravní traktoryKřovinořezyKřovinořezyMulčovače, vyžínačeMulčovače, vyžínačeMultifunkční nosičeMultifunkční nosičeStavebnicový systém VARIStavebnicový systém VARITlakové myčkyTlakové myčkyElektrocentrályElektrocentrályČerpadla na voduČerpadla na voduZametací kartáčeZametací kartáčePily na dřevoPily na dřevoŠtípače dřevaŠtípače dřevaPůdní vrtákyPůdní vrtákyVARI powered by EGOVARI powered by EGOReklamní předmětyReklamní předmětyNáhradní dílyNáhradní dílyBazar, výprodejBazar, výprodejArchiv výrobkůArchiv výrobkůAKU zahradní technika EGOAKU zahradní technika EGOElektrické vozíky a skútry SELVOElektrické vozíky a skútry SELVO
Akce, slevyAkce, slevyNovinkyNovinky

Technické a servisní dotazy

Poměr benzínu s olejem JIKOV

Počet příspěvků › 9 | Poslední příspěvek › 8. 6. 2023
Ondřej Divílek
Dobrý den, zdědil jsem starší dvoutakt VARI (agro.Jíčín r.v.1972 ).Jaký je prosím poměr benzínu s olejem. Můžu používat natural?

Dodrý den,

olej s bezolovnatým benzínem namíchejte v poměru 1:40 . Benzín natural můžete použít.

S pozdravem Lukáš Svoboda

Patrik H.
Dobrý deň prajem, minulú jeseň som dával robiť 1. výbrus na starom motore jikov. Dával som to robiť do predajne kde sa zaoberajú Terra vari ich opravou a predajom. Po zaplatení som spolu s bločkom za opravu a náhradné diely obdržal aj "návod" ako správne miešať benzín v motore po výbruse. kde je napísané citujem: "Zábeh motora je 15 motohodín. TJ spotrebovanie 10l benzínu zmiešaného v správnom pomere. Prvých 10l benzínu miešame v pomere 1:25 !!! Po spotrebovaní prvých 10l benzínu miešame benzín s olejom v pomere 1:33. Nedodržaním týchto podmienok dôjde k trvalému poškodeniu motora!!! " Koniec citácie. Tak sa vás tu teda chcem spýtať, kto "udáva" zlý pomer, či to teda preháňa opravár ktorý dal robiť výbrus alebo je to tak dobre? Mne sa to zdá ako dosť dávať 1,6dcl do 5l benzínu tak by som rád počul názor niekoho kto sa do toho vyzná.
Bronislav Malý
Já se jen zeptám, o jakém oleji se tam píše? Jasně že do benzínu, ale specifikace? Protože ano, potom může být rozdíl v poměru míchání i 1:33. Jenže toto snad platilo při používání M2T a motorového oleje M6A pro přípravu směsi. Sám taky neuvádíte jaký olej hodláte použít tak co na to říct? Doporučil bych zde vyhledat návod k motorům Jikov, třeba DMJ 315 a použít rady pro záběh nového motoru na Váš příklad. Tam se bude asi psát i o olejích. Ten lístek co jste dostal je hezké, že se o Vás tak nějak firma postarala, ale jinak a dle mého je úplně k ničemu.
Patrik H.
No jedná sa o klasické oleje ktoré sú dnes najpoužívanejšie, STIHL a Castrol 2T preto som sa čudoval nad tým pomerom. Ja som miešal STIHL v tom pomere aký mi udal, len traktor dosť dymí čo mi nejak extra nevadí, len neviem ako je to s komponentami v motore, či to môže niečomu vadiť.
Bronislav Malý
Olej od Stihl bych míchal v poměru 1:40, to je s rezervou a s dodržením popisek. Motor s tímto olejem však spolehlivě zvládá poměr do 1:50. Velké množství oleje v benzínu vadí hlavě a pístu, tedy spalovacímu prostoru, pak svíčce a plumiči výfuku včetně výfukového kanálu, který "zarůstá" (zacpává se) karbonem z nespáleného oleje. Toto má za následek snížení výkonu až nepoužitelnost motoru, atd atd. V dnešní době už skoro není opodstatnění použití poměrů 1:25 až 1:35. Olej od Stihl, ale i třeby Mogul TSF jsou vyrobeny s ohledem na dostatečné mazání v nižších (uvedených) poměrech, mají dobrou samomísitelnost, dobře ve směsi shoří, nekarbonují a namíchaná směs je obarvena a nemusí se tedy přemýšlet, jestli tam olej někdo dal, nebo ne. Ale každý olej barví jinak. Olej od Stihl do červena TSF do modra. Oleje mají také schopnost rozpouštět karbon, tím se zamezuje úsadám v čistém motoru. Při změně oleje tedy tato vlastnost ale může mít za následek poškození motoru, kdy se nános karbonu uvolní, dokáže mechanicky poškodit píst a stěny válce. Samozřejmě tyto vlastnosti nemají jen tyto dva oleje. A když to vezmu z druhé strany škály olejů - pro motory Jikov jsou nevhodné syntetické oleje pro vysokootáčkové motory, tzv. závodní oleje a oleje s doporučeným poměrem mísení 1:100 Syntetické oleje nenamažou motor lépe, zato v nich karbonují. Prostě jsou dělány na úplně jiný režim chodu motoru.
Tomáš K.
Dobrý den, lze tedy použít i olej Husqarna LS pro dvoudobý motor JIKOV 1454 v poměru 1:40? 1:50 už by bylo asi málo, nebo také dostačující? Děkuji.
Bronislav Malý
Podle mne se dá tento olej použít. Je to vlasně "náhrada" za označení XP oleje od Husqvarny. Poměrem stejně - do 1:50. Ono mezi poměrem 1:40 a 1:50 je 20ml na pěti litrech benzínu. Jaký poměr namíchat bych spíše zohlednil třeba v horkém dni, kdy se seče bubnovou sekačkou a motor běží v solidní zátěži na max. nastanené otáčky. A jak to tak vypadá, těch horkých dní nás letos čeká zase dosti. Tím chci říci, že v horkách může mít poměr 1:40 opodstatnění. Celkem motoru s chazením pomůže po práci nechat ho běžet v maximálních otáčkách bez zátěže, tedy i pokud možno bez pohonu pracovního adaptéru. Ač se to někomu nezdá, motor se líp ochadí z toho nejhoršího před vypnutím a je to pro něj lepší než kdyby se motor vypl hned po práci. Stačí chvíli. Volnoběžné otáčky neproženou takový objem vzduchu kolem chladících žeber hlavy a válce motoru jako motor v otáčkách. Troufl bych si říci, že toto "ochlazování" platí i pro čtyřtaktní motory, jen se jich netýká poměr oleje v benzínu. Tam to musí umazat dobrý a včas měněný motorý olej.
Ladislav Sál
Dobrý den, dnes jsem rozebral motor z Vari a vše je vevnitř ůplně suché, přitom míchám do všech dvoutaktů ( pila Husguarna, křovinořez Komatsu ) benzin natural a olej origo od Husqarny 1:50. U nás v servisu mě bylo řečeno, že tento olej je do vysokoobrátkových motorů a do Vari ať použiju Mogul.

Pro účast v diskuzi musíte být přihlášeni.

Výstavní den a předvádění Mladá Boleslav

Datum: 27. 4. 2024
Místo: Mladá Boleslav, Regnerova 1420

Více