Zpět Produkty
Bubnové sekačkyBubnové sekačkyTravní sekačkyTravní sekačkyTravní traktoryTravní traktoryKřovinořezyKřovinořezyMulčovače, vyžínačeMulčovače, vyžínačeMultifunkční nosičeMultifunkční nosičeStavebnicový systém VARIStavebnicový systém VARITlakové myčkyTlakové myčkyElektrocentrályElektrocentrályČerpadla na voduČerpadla na voduZametací kartáčeZametací kartáčePily na dřevoPily na dřevoŠtípače dřevaŠtípače dřevaPůdní vrtákyPůdní vrtákyVARI powered by EGOVARI powered by EGOReklamní předmětyReklamní předmětyNáhradní dílyNáhradní dílyBazar, výprodejBazar, výprodejArchiv výrobkůArchiv výrobkůAKU zahradní technika EGOAKU zahradní technika EGOElektrické vozíky a skútry SELVOElektrické vozíky a skútry SELVO
Akce, slevyAkce, slevyNovinkyNovinky

Nastavení sestavy DSK-317 s namontovanou tažnou nápravou

Nastavení sestavy DSK-317 s namontovanou tažnou nápravou 6. 3. 2013

Ovládat Vari Systém je velmi jednoduché. Jen člověk musí vědět jak a naučit se konstrukční prvky správně používat.

Začneme tedy od začátku, základ Vari systému tvoří pohonná jednotka a dvě převodové skříně, 3rychlostní ze zpátečkou označená DSK-317, která je určena pro polní práce a tahání vozíků řady ANV, a menší DSK-316 s aktivním vývodem pro veškeré aktivní adaptéry pro sečení, obracení, sněžnou frézu atd. Převodovka DSK-317 vybavená tažnou nápravou může obsluhovat veškeré pasivní příslušenství, které lze zapojovat do závěsu a nastavovacího tělesa. Pro polní práce je nutná vyšší hmotnost a dobrá adheze kol, proto je tažná náprava vybavena 12“ koly a sadou závaží, která pro kvalitní orbu umožňuje zatížení až 250 kg. DSK-317 není vybavena diferenciálem, proto jsou na tažné nápravě nastavitelné volnoběžné náboje pro snadnou manipulaci se strojem, díky variabilnímu použití této sestavy si musíme vždy před zahájením práce nastavit polohy nábojů.

Následující nastavení se týká sestavy DSK-317 s namontovanou tažnou nápravou

Kola mají volnoběžné náboje, přičemž pružný palec volnoběžky umožňuje čtyři polohy volnoběžky.
Polohy palce jsou zobrazeny na obrázku.


Závěrná polohaPoloha závěrná: při této poloze palce je kolo pevně spojeno s nábojem. Špička táhla palce směřuje buď do středu nebo ze středu kola ven. Tato poloha slouží pro přímou jízdu vpřed nebo vzad. Při této poloze se však se soupravou obtížně zatáčí. Tato poloha se používá převážně pro orbu nebo pro těžší práce, kdy potřebujeme maximální přenos síly vpřed i vzad.

 

Volnoběžná poloha vpřed

Poloha volnoběžná vpřed: při této poloze palce při otáčení kola vpřed je kolo pevně spojeno s nábojem. Při otáčení kola vzad nebo při situaci, kdy se kolo otáčí rychleji než osa, šikmá plocha na palci umožní povyskočení palce ze zářezu v náboji. Navenek se toto projevuje klapavým zvukem. Špička táhla směřuje ve směru otáčení kola. Tato poloha se používá při lehčích polních pracích a při jízdě s jednoosými návěsy. Při tomto nastavení je možné pohodlně zatáčet.

 

Poloha volnoběžná vzad

Poloha volnoběžná vzad: při této poloze palce při otáčení kola vzad je kolo pevně spojeno s nábojem. Při otáčení kola vpřed nebo při situaci, kdy se kolo otáčí pomaleji než osa, šikmá plocha na palci umožní povyskočení palce ze zářezu v náboji. Špička táhla palce směřuje ve směru otáčení kola vzad. Tato poloha se používá při  některých polních pracích.

 

Poloha chodu naprázdno

Poloha chodu naprázdno: palec je vytažen ze záběru a táhlo je v šikmé drážce na nálitku diskového kola. Kolo se může volně otáčet. Tato poloha se používá při ruční manipulaci se strojem.

 

Tip: Při orbě, když dojedete na konec řádku, zastavte a vypněte pravé kolo, po přidání plynu se stroj sám otočí na místě a po opětovném zapnutí kola je připraven na orbu dalšího řádku.

 

RotavátorVíte že?

Tažnou nápravu s koly můžete snadno zaměnit za nože rotačního kypřiče bez použití nářadí pomocí strojanu SM-01 a převodovku DSK- 317 používat jako vícerychlostní profesionální rotavátor se zpátečkou o šíři záběru až 125 cm.

  

Aby palec západky  přesně zapadl do potřebné polohy, je někdy třeba se strojem popojet a případně s ním pohybovat pomocí řídítek ze strany na stranu, až palec zapadne. V případě, že nejde palec vytáhnout, popojeďte se strojem, aby se palec dostal ze záběru.

Šípy na vzorku pneumatik by měly při jízdě vpřed směřovat po směru jízdy stroje.
Dodržujte též hustění pneumatik na 120 kPa! Pro většinu prací a jízdu po silnicích je tato hodnota plně dostačující. Také je třeba hustit obě kola stejnoměrně. Pokud tomu tak není, stroj má snahu zatáčet na stranu, na které je kolo podhuštěno.

Pokud jsou kola podhuštěna, hrozí při záběru kola nebezpečí protočení pneumatiky na ráfku a tím k utržení ventilku duše.

Ovládací prvky převodovky DSK-317:
Převodová skříň DSK-317 má tři rychlosti vpřed a jednu rychlost vzad. Řazení rychlostních stupňů se provádí řadicí pákou, umístěnou na levé straně převodové skříně. Ukazatel na řadicí páce ukazuje na číslice a písmena odlitá na skříni převodovky, která označují převodové stupně:

Stupnice řazení2 - druhý rychlostní stupeň
1 - první rychlostní stupeň
0 - neutrál
R - zpětná rychlost
P - pojezdová rychlost (3. rychlostní stupeň)

Řazení provádějte pouze při volnoběžných otáčkách motoru. Pokud má motor vyšší otáčky než jsou volnoběžné, odstředivá spojka na motoru zabírá, ozubená kola řazení v převodové skříni se otáčí, a proto nejde zařadit. Jestliže nejde dobře řadit i při volnoběžných otáčkách motoru, přidejte otáčky, hned je opět snižte na volnoběžné a zkuste znovu zařadit. Dále je možno při zařazeném rychlostním stupni ručně popojet se strojem a pak přeřadit.

Pokud ani toto nepomůže. Seřiďte volnoběžné otáčky motoru.

Pomůckou při práci s pasivní nářadím je aretace převodových stupňů 1. a R r.s. Toto řešení zabraňuje tomu, aby obsluha omylem zařadila 3. r.s. místo zpětného r.s.

Aretační táhlo je na levé straně převodové skříně před řadicí pákou. Pokud je kolíček, který je v aretačním táhle zasunut v zářezu pouzdra, lze zařadit pouze převodové stupně 1, 0 a R, nejde zařadit 2 a P (3. r.s.) r.s.

Aretaci rychlostních stupňů provádějte pouze za klidu stroje, vypnutém motoru a zařazeném neutrálu.

Jízda se soupravou: VARI GLOBAL s vozíkem ANV-400
Po připojení jednoosého přívěsu řady ANV k jednoosému malotraktoru vznikne souprava pro dopravu nákladů, přídavných nářadí a strojů. Před jízdou nastavte vodicí rukojeti do takové polohy, abyste mohli ovládat bez obtíží páčku akcelerátoru a bezpečnostního vypínače zapalování na madlech vodicích rukojetí i při zatáčení se soupravou.

Na zpevněných cestách a silnicích 3. a 4. třídy používejte podle zatížení návěsu a povahy terénu pojezdovou rychlost (na převodové skříni označená „P“). Pokud při jízdě v terénu nebo do kopce začíná motor ztrácet otáčky a výkon a je nebezpečí, že spojka začne prokluzovat, zastavte a přeřaďte bez prodlení na nižší rychlostní stupeň.

Řazení provádějte pouze při volnoběžných otáčkách motoru!
Pokud sjíždíte z kopce a západky na kolech jsou nastaveny na polohu volnoběžnou vpřed, přibržďujte soupravu nožní brzdou na návěsu, aby nedošlo k rozjetí soupravy na vyšší rychlost a tím k její snížené ovladatelnosti.

Maximální povolená rychlost s návěsem je 15 km/h

Víte, že?

Na přívěsy ANV-380, ANV-400 a ANV-500 vydává VARI technické osvědčení pro provoz na  pozemních komunikacích 3. a 4. třídy. Přívěs s technickým osvědčením můžete připojit k jakémukoli malotraktoru VARI a legálně jej provozovat na komunikacích.

Soupravu nepřetěžujte. Brzdy přívěsu jsou dimenzovány pro celkovou hmotnost soupravy (jednoosý malotraktor + přívěs + užitečné zatížení + obsluha) max. 770 kg.

Pravidelně kontrolujte dotažení svorníku osy a také promazaní volnoběžných nábojů. Tato pravidelná kontrola výrazně prodlouží životnost celé nápravy.

Tento stručný základní návod Vám jistě usnadní a zpříjemní obsluhu celé sestavy VARI a tím se jistě stane vaším ještě dokonalejším pomocníkem.

 

BLOG MOJE VARI
další rady od uživatelů VARI Více