V případě hydro převodovky nám nepřipadalo jako příliš dobrý nápad použít převodovku přímo od výrobce travních traktorů, jen abychom ušetřili peníze a spojili nakupovaná množství.
Velmi si totiž zakládáme na detailech, komfortu obsluhy a dokonalé funkčnosti. Proto jsme se pustili do možná složitější a delší cesty, pro naladění stroje a konečného uživatele ale mnohem vhodnější. Navázali jsme úzkou spolupráci s technickým oddělením výrobce hydro převodovek Tuff Torq, které na základě našich požadavků pro jednoosé ručně vedené stroje sestavilo specifikaci převodovky přímo pro nás.
Převodovka K-46 ve specifikaci pro VARI se zásadně odlišuje v následujících detailech:
Velikost převodovky:
Zvolili jsme verzi s kompaktní skříní v provedení s externí vyrovnávací nádrží naší vlastní konstrukce. Kompaktní provedení převodovky využívá lépe prostor v našem novém lisovaném šasi a především se více chladí díky lepšímu obtékání vzduchem. Zvládá podávat plný výkon po dlouhou dobu i v letních tropických dnech.
Ovládací síly:
Převodovka, upravená výrobcem Tuff Torq přímo pro VARI, má upravenou charakteristiku řízení průtoku oleje a pružiny naladěné pro ruční ovládání. Proto jsou síly nutné k ovládání minimální a komfort při dlouhobém používání je zcela na jiné úrovni. Převodovky, dodávané přes výrobce zahradních traktorů, mají nožní ovládání pedály. Nastavení ovládání průtoku oleje v převodovce a síla pružin na ovládací páce převodovky odpovídá tomuto způsobu ovládání. Proto tyto převodovky nejsou vhodné pro ruční ovládání.
Automatická uzávěrka diferenciálu:
Prioritní požadavek VARI pro skvělou funkci stroje. Po konzultacích s firmou Tuff Torq jsme si nechali zabudovat nový patentovaný typ diferenciálu od americké firmy Hilliard. Jedná se o velice kompaktní řešení, využívající speciální varianty obousměrné volnoběžky této firmy a které zabírá stejný prostor jako standardní diferenciál. Stroj, vybavený tímto novým typem diferenciálu, má při přímé jízdě poháněna obě kola. Když dojde k zatočení, odpojí se vnější kolo, protože se otáčí větší rychlostí, než vnitřní. Po narovnání směru se vnější kolo opět připojí. Při velkém poloměru zatáčky dojde k odpojení a připojení vnějšího kola opakovaně, takže ovládání zatočení stroje není fyzicky namáhavé a přitom obě kola disponují plným výkonem. Automatická uzávěrka diferenciálu zareaguje v okamžiku, kdy vnitřní kolo při zatáčení ztratí adhezi a tím se zvýší jeho rychlost. V okamžiku vyrovnání rychlostí vnitřního i vnějšího kola se diferenciál zablokuje a stroj pokračuje v jízdě s oběma poháněnými koly. Při pokračování v zatáčení stroje s automatickou uzávěrkou diferenciálu Hilliard dojde opět k odpojení vnějšího kola a stroj pokračuje v bezproblémové jízdě v původním poloměru zatáčky. Díky preciznímu vyladění a nízkým pojezdovým rychlostem u ručně vedených jednoosých strojů reaguje tento systém uzávěrky diferenciálu okamžitě. Obsluha vlastně ani nezaznamená, že k prokluzu některého kola hnací nápravy došlo. Nový systém eliminuje i velký neduh mechanických uzávěrek diferenciálu, které používají zubové spojky, kdy pro odblokování uzávěrky je vždy nutné zastavit, protože jinak nelze se strojem vůbec zatočit - toto je zvláště znatelné u čtyřkolových traktorů s manuální uzávěrkou diferenciálu pomocí nožního pedálu.
Dle našich požadavků upravené převodovky Tuff Torq K-46 jsou montovány do mulčovače F-700 Hydro a do multifunkčního nosiče RAPTOR Hydro. V budoucnu se objeví i v dalších strojích VARI.
Nad externě dodávanými komponenty ve VARI přemýšlíme, pečlivě je testujeme, úzce spolupracujeme s jejich výrobci a snažíme se pro zákazníky přinést to nejlepší a nejvýhodnější řešení. Právě to nás odlišuje od konkurence.