Zpět Produkty
Bubnové sekačkyBubnové sekačkyTravní sekačkyTravní sekačkyTravní traktoryTravní traktoryKřovinořezyKřovinořezyMulčovače, vyžínačeMulčovače, vyžínačeMultifunkční nosičeMultifunkční nosičeStavebnicový systém VARIStavebnicový systém VARITlakové myčkyTlakové myčkyElektrocentrályElektrocentrályČerpadla na voduČerpadla na voduZametací kartáčeZametací kartáčePily na dřevoPily na dřevoŠtípače dřevaŠtípače dřevaPůdní vrtákyPůdní vrtákyVARI powered by EGOVARI powered by EGOReklamní předmětyReklamní předmětyNáhradní dílyNáhradní dílyBazar, výprodejBazar, výprodejArchiv výrobkůArchiv výrobkůAKU zahradní technika EGOAKU zahradní technika EGOElektrické vozíky a skútry SELVOElektrické vozíky a skútry SELVO
Akce, slevyAkce, slevyNovinkyNovinky

Výroba pneumatik VARI

Výroba pneumatik VARI 24. 2. 2016

Výroba pneumatik pro stroje VARI probíhá na našich vlastních formách u externího dodavatele, kde přísně kontrolujeme kvalitu a dodržování technologie výroby. Desén pneumatik VARI je vždy sladěný s výkonem stroje a má vlastnosti, které vyhovují konkrétním požadavkům.

Ladíme adhezní vlastnosti strojů tak, aby z daného výkonu stroje byly pneumatiky schopny přenést maximum na podklad. Například desén VARI FARM TRACK, používaný na malotraktorech VARI, má o přibližně 8% lepší záběrové a samočistící vlastnosti oproti doposud používaným sériovým pneumatikám. Rozdíl v adhezi je měřitelný především při orbě, která je nejnáročnější na přenos výkonu stroje. Zkušebně jsme změřili, že při orbě 100 metrové brázdy je malotraktor VARI IV GLOBAL, vybavený novými pneumatikami VARI FARM TRACK, na konci brázdy s 8 metrovým náskokem před stejně seřízeným strojem na původních sériových pneumatikách. Lepší tvar desénu a především boční záběrové prvky na pneumatice prokazatelně zlepšují adhezi, tím šetří čas a zlepšují užitné vlastnosti stroje. Vlastní desény začínáme používat i na dalších strojích, kde se snažíme o podobné vylepšení užitných vlastností. I u sekaček a mulčovačů na pneumatikách totiž velmi záleží.

 

Jak se „peče“ pneumatika VARI.

Směs gumy

Velmi důležitý je již prvotní výběr materiálu a jeho příprava. Při výrobě pneumatik se uplatňuje více než 30 druhů přírodních i syntetických kaučuků, přičemž každý z nich má svá specifika. Komponenty směsi se míchají v obrovských míchacích strojích, až vznikne hladká a homogenní kaše. Poměr komponent směsi vymezí vlastnosti pneumatiky, pokud jde o pružnost, přilnavost nebo odolnost. U pneumatik pro naše stroje je prioritní odolnost a životnost. Většinou se jedná o pneumatiky rychlostní kategorie A3 (do 15 km/hod), proto lze použít výrobně jednodušší technologii než se používá při výrobě pneumatik pro osobní automobily. Základní principy a postupy jsou však velmi podobné.

Sestavení polotovaru pneumatiky

Fáze sestavení se uskutečňuje na otočném bubnu, na který se přidávají vrstvy různých materiálů. Celý proces je průběžně monitorován optickými čidly a velmi důležitý je především konstantní tah a rychlost navíjení.

Zde jsou hlavní etapy:

  • Položení těsnící vrstvy

Prvním prvkem nanášeným na buben je vzduchotěsná vrstva syntetického kaučuku.

  • Položení vrstvy kostry

Přidá se útek pogumovaných textilních lan. Tento útek vytvoří kolem pneumatiky paprskovitou výztuhu. Pneumatiky VARI FARM TRACK mají diagonální konstrukci.

  • Položení výztužných lanek

Z obou stran pneumatiky se nainstalují dvě obruče z kovových lanek. To jsou výztužná lanka. Drží pneumatiku na ráfku a zajišťují její těsnost. Poté je vrstva kostry přehnuta přes výztužná lanka, aby se zajistilo její ukotvení.

  • Vytvarování pneumatiky

Poté se pneumatika roztažením střední části bubnu vytvaruje do soudečkovitého tvaru.

  • Položení běhounu

Nakonec se přiloží běhoun, část pneumatiky, která je ve styku s povrchem. U pneumatik pro malou zemědělskou techniku se vždy jedná o silnější vrstvu gumy, ze které je následně vytvářen dezén pneumatiky.

  • Vulkanizace

Surový polotovar pneumatiky se vloží do vulkanizační formy, jejíž stěny mají tvar budoucího desénu. Ve formě jsou vytvořeny i popisy na bocích pneumatiky. Uprostřed formy je blána naplněná teplou vodou nebo párou pod tlakem, která tlačí ještě tvárný materiál proti stěnám. Zvýšením teploty až na 150° začne vlastní vulkanizace kaučuku. Síra obsažená ve směsi gumy vytvoří vazby mezi polymerovými řetězci. Ty změní svou strukturu z plastického do elastického stavu. Vulkanizace ve formě trvá 4 až 7 minut, podle typu pneumatiky a použité směsi.

 

Dokončovací práce

Po vyjmutí pneumatiky z formy následuje chladnutí a vizuální kontrola pneumatiky. Každá pneumatika je vybavena duší a vložena do přepraního boxu. Hotová pneumatika putuje přímo k nám do výrobního závodu, kde je na obouvacím stroji nasazena na ráfek.

 

Kola strojů VARI, to nejsou jen pneumatiky.

Ráfky

Ráfky, jsou svařeny ze dvou ocelových disků. Ráfky jsou buď přírubové, které se montují přímo na unačeč kola nebo buben brzdy, nebo mají přivařen náboj s otvorem pro hnací osu nápravy stroje. Ráfky jsme navrhovali přímo pro použití na našich strojích s ohledem na hmotnost a konstrukční rychlost strojů. Ráfky s průměry 6“, 8“ a 12“ a s různou hloubkou disků vyrábíme na svých vlastních formách.

Názvy desénů

Na strojích VARI se můžete setkat s pneumatikami VARI FARM TRACK na hnací nápravě malotraktorů VARI IV GLOBAL, desén VARI ROAD TRACK se používá na vozících a desén VARI GRASS TRACK na bubnových sekačkách a mulčovacích.

 

Zdroj: VARI a výrobce, fotodokumentace VARI

Dny otevřených dveří

Datum: 24. 4. 2024
Místo: Mělník - Kly, Krauzovna 379

Více