Zpět Produkty
Bubnové sekačkyBubnové sekačkyTravní sekačkyTravní sekačkyTravní traktoryTravní traktoryKřovinořezyKřovinořezyMulčovače, vyžínačeMulčovače, vyžínačeMultifunkční nosičeMultifunkční nosičeStavebnicový systém VARIStavebnicový systém VARITlakové myčkyTlakové myčkyElektrocentrályElektrocentrályČerpadla na voduČerpadla na voduZametací kartáčeZametací kartáčePily na dřevoPily na dřevoŠtípače dřevaŠtípače dřevaPůdní vrtákyPůdní vrtákyVARI powered by EGOVARI powered by EGOReklamní předmětyReklamní předmětyNáhradní dílyNáhradní dílyBazar, výprodejBazar, výprodejArchiv výrobkůArchiv výrobkůAKU zahradní technika EGOAKU zahradní technika EGOElektrické vozíky a skútry SELVOElektrické vozíky a skútry SELVO
Akce, slevyAkce, slevyNovinkyNovinky

Malotraktory - bezpečnost a předpisy

Malotraktory - bezpečnost a předpisy 5. 9. 2016

Malotraktory s přívěsy jsou velmi rozšířené na českých zahradách, polích, ale také silnicích. Stále častěji se stávají pomocníkem při přepravě dřeva nebo jako levný dopravní prostředek údržby obcí.

Problém nastává v případě, kdy je obsluha malotraktoru vyzvána obecní, městskou či policií ČR ke kontrole dokladů, které umožňují malotraktor provozovat na komunikacích.

 

Technické osvědčeníTěmito doklady jsou:

technické osvědčení, řidičský průkaz a tzv. zelená karta(osvědčení o zaplacení zákonného pojištění). Od našich uživatelů víme, že takových kontrol přibývá, policie čím dál více dbá na kontroly malotraktorů, stejně tak často u jejich řidičů kontroluje přítomnost alkoholu.

Při nepředložení těchto dokladů následuje nemalá pokuta.

Ještě horší pak je případ, kdy se malotraktor stane účastníkem dopravní nehody. Policie, ale především pojišťovna protistrany, začne zjišťovat, zda se takovéto vozidlo vůbec smí pohybovat po silnici. V případě, že obsluha nemá doklad, který by ji k tomuto opravňoval, nastává nepříjemný problém podobný tomu, jako když jedete autem bez dokladů a povinného ručení. Následuje nejen pokuta, ale povinnost majitele malotraktoru veškerou škodu protistraně uhradit.

Výpis technického osvědčeníNOVÁ SESTAVA MALOTRAKTORU S PŘÍVĚSEM

VARI je na všechny uvedené situace velmi dobře připraveno. Každý, kdo si kupuje novou sestavu malotraktoru VARI GLOBAL s přívěsy a ví, že se bude pohybovat po veřejných komunikacích, může zažádat prodejce o vystavení schváleného TECHNICKÉHO OSVĚDČENÍ ZVLÁŠTNÍHO VOZIDLA. Vlastník ho získá tzv. na věčné časy, nemusí na žádný úřad ani technické prohlídky, nemusí stroj nechat vybavit SPZ či osadit světlomety. Všechny přívěsy VARI jsou v základní ceně vybaveny připojovací ojí i sadou odrazek, pro provoz na místních komunikacích tak není potřeba žádné další vybavení přikupovat. Technické osvědčení je zpoplatněno manipulačním poplatkem.

Osvědčení opravňuje k pohybu malotraktoru s přívěsem či sestavy po silnicích III. třídy, místních komunikacích IV. třídy a účelových komunikacích. To vše za nesnížené viditelnosti.

Po obdržení osvědčení by si měl uživatel sjednat povinné ručení u libovolné pojišťovny. Pakliže je držitelem řidičského oprávnění skupiny B, B1, nebo T, může se bez obav pohybovat po výše uvedených veřejných komunikacích bez rizika nepříjemností při kontrole.

Při zakoupení nové sestavy malotraktoru s přívěsem je technické osvědčení vydávané firmou VARI na základě schválení ministerstva dopravy ČR (č.4322) vystaveno vždy ke konkrétnímu vozíku. Také při zakoupení samostatného přívěsu lze vystavit technické osvědčení, které umožňuje pohyb po komunikacích po připojení k jakémukoliv jednonápravovému traktoru TERRA nebo VARI tovární výroby. Jedině tak je uživatel kompletně ochráněn od případných nejasností při silniční kontrole nebo nehodě. Lze ho vydat i zpětně, nejpozději však 6 měsíců po zakoupení stroje nebo přívěsu.

VARI má schválené ministerstvem dopravy všechny v současnosti vyráběné soupravy, tedy přívěsy a malotraktory včetně všech motorizací. Toto schválení má své přidělené číslo, které je uvedeno na výrobním štítku přívěsu. Taková sestava byla certifikována, homologována a především testována ve zkušebně. Tyto atesty stojí nemalé peníze.

 Veškeré inforvýrobní štítekmace získáte z výrobního štítku stroje

 

Problémem u některých konkurenčních strojů prezentovaných jako malotraktory je, že se vlastně jedná o tzv. nosiče/sekačky, kde je použita např. hydrostatická převodovka ze zahradních žacích traktůrků. Při velkém zatížení dochází velmi rychle k ohřátí oleje v převodovce a snížení její účinnosti a tažné síly, proto deklarování těchto nosičů jako malotraktor je velmi nadnesené. Stejně tak je problematická jejich nízká pojezdová rychlost okolo 6 – 10 km/h. V jiném případě může být omezením převod hnací síly motoru pomocí klínových řemenů. VARI používá kvalitní odstředivou spojku, která ve spojení s převodovou skříní DSK-317 (ozubené soukolí v olejové náplni) zaručuje bezproblémovou přepravu deklarované hmotnosti s dostatečnou rezervou při přepravní rychlosti až 15 km/h.

Myslíme si, že by zákazník a uživatel měl být chráněný. Při koupi nového malotraktoru s přívěsem je dobré mít schválenou a homologovanou celou soupravu včetně tahače. Pro takové schválení totiž platí určitá pravidla, např. hmotnost tažné jednotky vs. užitečná hmotnost vozíku a řada dalších parametrů včetně testů brzd.

Při vybírání stroje dbejte proto všech detailů, ujasněte si, kde se budete se strojem pohybovat, a zakupte si takového pomocníka, se kterým se nedostanete do problémů. Rozhodně si při nákupu u Vašeho prodejce vyžádejte technické osvědčení.

MÁTE DOMA STARÉ VARI BEZ TP A CHCETE PŘIKOUPIT NOVÝ PŘÍVĚS?

Pokud máte doma starší malotraktor TERRA nebo VARI, a k němu si přikoupíte nový přívěs VARI ANV-380, ANV-400 nebo ANV-500 lze pak tuto sestavu také zlegalizovat pro provoz na silnicích III. třídy, místních komunikacích IV. třídy a účelových komunikacích. Stačí zažádat při koupi návěsu o technické osvědčení k návěsu, které Vám bude bez odkladu vystaveno. Poté můžete s Vaším strojem a s návěsem VARI legálně na výše uvedené komunikace.

MULTIFUNČKNÍ NOSIČ RAPTOR HYDRO S PŘÍVĚSEM ANV-200

Multifunkční nosič Raptor Hydro v sestavě s přívěsem ANV-200 úspěšně prošel Státní zkušebnou strojů, kde proběhly veškeré testy potřebné pro homologaci sestavy pro provoz na komunikacích III a IV tříd.Tyto zkoušky následně slouží jako podklad pro Ministerstvo dopravy ČR pro vydání schválení sestavy do provozu. Od 24.7.2017 tedy můžeme vystavovat TP na celou sestavu a tím ji legalizovat pro provoz na veřejných komunikacích výše uvedených tříd. 

Závěrem bychom rádi upozornili, že přívěsné vozíky u malotraktorů a multifunkčních nosičů RAPTOR Hydro slouží výhradně k přepravě nákladu, nikoliv dětí či osob na zahradních židličkách. Žádný výrobce by neměl své zákazníky k takovému chování nabádat ve svých propagačních materiálech či videích a vystavovat je tak riziku zranění či pokuty.

Vaše VARI

BLOG MOJE VARI
další rady od uživatelů VARI Více