Společně s výrobcem převodovky jsme odladili všechny převodové poměry, které bylo nutné upravit pro stroje VARI. Také jsme se domluvili na finální montáži této převodovky přímo ve VARI.
Pro optimální funkci nám však chyběla uzávěrka diferenciálu, která je nezbytná pro perfektní fungovaní stroje v různých podmínkách, především ve svazích nebo na povrchu se zhoršenou adhezí, jako je bláto, sníh anebo led. Implementace patentované automatické uzávěrky diferenciálu tak bylo technickou výzvou i přesto, že máme zkušenosti s jejím použitím v již používaných hydro-převodovkách.
Nastoupili jsme dlouhou cestu vývoje a testování společně s americkou firmou Hillard, která vlastní uvedený patent. Jedná se o velice kompaktní řešení, využívající speciální varianty obousměrné volnoběžky této firmy a které zabírá stejný prostor jako standardní diferenciál. Stroj, vybavený tímto novým typem diferenciálu, má při přímé jízdě poháněna obě kola. Když dojde k zatočení, odpojí se vnější kolo, protože se otáčí větší rychlostí, než vnitřní. Po narovnání směru se vnější kolo opět připojí. Při velkém poloměru zatáčky dojde k odpojení a připojení vnějšího kola opakovaně, takže ovládání zatočení stroje není fyzicky namáhavé a přitom obě kola disponují plným výkonem. Automatická uzávěrka diferenciálu zareaguje i v okamžiku, kdy vnitřní kolo při zatáčení ztratí adhezi a tím se zvýší jeho rychlost. V okamžiku vyrovnání rychlostí vnitřního i vnějšího kola se diferenciál zablokuje a stroj pokračuje v jízdě s oběma poháněnými koly. Při pokračování v zatáčení stroje s automatickou uzávěrkou diferenciálu Hilliard dojde opět k odpojení vnějšího kola a stroj pokračuje v bezproblémové jízdě v původním poloměru zatáčky. Díky preciznímu vyladění a nízkým pojezdovým rychlostem u ručně vedených jednoosých strojů reaguje tento systém uzávěrky diferenciálu okamžitě. Obsluha vlastně ani nezaznamená, že k prokluzu některého kola hnací nápravy došlo. Nový systém eliminuje i velký neduh mechanických uzávěrek diferenciálu, které používají zubové spojky, kdy pro odblokování uzávěrky je vždy nutné zastavit, protože jinak nelze se strojem vůbec zatočit – toto je zvláště znatelné u čtyřkolových traktorů s manuální uzávěrkou diferenciálu pomocí nožního pedálu.
Do nové převodovky se při montáži ve VARI montuje nejen nový diferenciál s automatickou uzávěrkou ale i průmyslová ložiska na osy kol pro jejich delší životnost. Každá převodovka je pečlivě zkompletována a otestována a je naplněna vysokojakostním olejem pro mechanicky řazené převodovky. Naše stroje tak získávají další unikátní vlastnosti v dané kategorii, které v současnosti konkurence nemá.
Přítomnost automatické uzávěrky diferenciálu poznáte díky přítomnosti označení ADL na řídítkách stroje, a samozřejmě také v jeho technické specifikaci. Díky tomuto technickému řešení je ovládaní, prostupnost a maximální adheze u vybraných strojů VARI na úrovni mnohem dražších profesionálních strojů. Vyberte si tedy i vy stroj VARI s ADL a poznejte rozdíl.
Stroje s mechanickou převodovkou a ADL:
BDR-720 Adela PRO (model 2024), Hurricane F-590 PRO, CB-1000 PRO
Stroje s hydrostatickou převodovkou a ADL: