Jak píše wikipedie - emisní norma Euro je závazná norma Evropské unie stanovující limitní hodnoty škodlivin ve výfukových exhalacích benzinových a naftových motorů pro motorová vozidla v závislosti hmotnosti škodliviny na ujeté vzdálenosti. Normy stanoví limity oxidu uhelnatého (CO), uhlovodíků (HC), oxidů dusíku (NOx) a pevných částic (PM); nezabývají se oxidem uhličitým ani sirnými sloučeninami.
U malých spalovacích motorů se v letošním roce přechází ze staré emisní normy EURO II na novou normu EURO V. Dle zákona to znamená, že zabudovávání motorů dle staré emisní normy EURO II do strojů je možná max. 18 měsíců po prvním termínu uvedení motorů odpovídající této normě na trh. Laicky řečeno: rok 2020 je tzv. přechodným obdobím, kdy do 30. června může firma VARI ve výrobě osazovat stroje spalovacími motory, které splňují starou emisní normu EURO II. Stroje vyrobené od 1. července pak budou osazeny motory, které splňují novou emisní normu EURO V.
Uvedení strojů na trh s motory dle normy EURO II (čili prodej strojů z VARI k prodejcům) musí dle zákona proběhnou do konce roku 2020. U značkového prodejce VARI tak můžete takový stroj zakoupit i v letech následujících, tam již nejsou žádná omezení. Od 1. ledna 2021 však budou moci dle zákona putovat z VARI směrem k prodejcům pouze stroje, které budou osazeny motory, které budou splňovat novou emisní normu EURO V.
VARI je na novou emisní normu EURO V připraveno. Od roku 2019 jsou všechny stroje s motory Briggs&Stratton osazovány dle emisní normy EURO V, od ledna 2020 odpovídají emisní normě EURO V i motory VARI XP-200A. Během roku 2020 pak kompletně přejdeme na novou emisní normu EURO V i u motorů HONDA a KOHLER.
Směrnice se jmenuje NAŘÍZENÍ EVROPSKÉHO PARLAMENTU A RADY (EU) 2016/1628 a ke stažení je zde.