Motor VARI XP-200 je vzduchem chlazený čtyřtaktní jednoválec s rozvodem OHV. Díky zdvihovému objemu 196 ccm, krouticímu momentu 10 Nm a především litinové vložce válce se jedná o velice dobrý, spolehlivý a výkonný motor. Nízká spotřeba cca 0,8 l/hod, nízké emise (splňuje Euro 5), cenově dostupné náhradní díly a především snadný start. To vše jsou přednosti motoru VARI XP-200.
První rok uvedení do sériových strojů VARI proběhl v sezoně 2014, kdy se motor VARI XP-200 objevil nejprve na bubnové sekačce Agatha a v pohonné jednotce VARI. Reálné podmínky provozu, a především velmi pozitivní odezva z řad zákazníků, mechaniků i prodejců nám daly dostatečnou jistotu o správnosti tohoto kroku. Za první rok jsme uvedli 1.500 ks těchto motorů na český trh, což je skvělý výsledek. V roce 2015 jsme pokračovali v popularizaci tohoto motoru, díky čemuž v dalších letech jeho prodejní čísla rostla. Podařilo se nahradit veliké množství starých "čmoudících" dvoutaktních motorů za nové moderní čtyřtaktní motory VARI XP-200 a snížit ekologickou a emisní zátěž. Na přelomu let 2019/20 vzrostl počet vyrobených motorů VARI XP-200 téměř k 50.000 ks, a to především díky veliké spokojenosti uživatelů, kteří si stroj s motorem VARI XP-200 pořídili. Nejvíce je motor VARI XP-200 zastoupen v pohonných jednotkách VARI systému. Uživatelé nejvíce oceňují jeho sílu a spolehlivost, procento reklamací je mizivé.
Netajíme se zemí původu. Věřte nám, že jsme dlouho a opatrně vybírali mezi opravdu nejlepšími výrobci. Naše volba padla na firmu Zongshen z Chonqingu, která patří mezi tři první největší výrobce spalovacích motorů a motocyklů v Číně. Profesionální přístup, odpovědnost při vývoji, špičkové technické vybavení a dodržování světových standardů při vývoji a výrobě jsou zárukou kvality a spolehlivosti.
K jeho zavedení do strojů VARI vedla dlouhá cesta a více než tři roky pečlivého ladění a testování ve všech možných situacích. Společně s techniky výrobce motoru jsme ho naladili tak, aby přesně vyhovoval specifickému použití na strojích VARI. Zvláště důležité bylo optimalizovat motor pro pohonné jednotky VARI s odstředivou spojkou. Požadavky stabilního chodu v otáčkách pod 1700 ot/min a především lineární zátah až do maximálních otáček 3600 ot/min si vyžádaly řadu specifických úprav na karburátoru, zátěžového regulátoru, ale i na mechanických komponentech motoru. Důležitým faktorem je i dosažení klidného chodu motoru v celém režimu otáček, který zaručuje vyvažování klikového hřídele u každého motoru.
Rozhodně jsme se tedy při rozhodnutí montovat nový motor do našich strojů neřídili obecným pravidlem – vezměte čínský sériový sekačkový motor, nainstalujte ho na svůj vyzkoušený základ a máte prodejně úspěšný a cenově dostupný stroj. Zavedení motoru VARI XP-200 je pro nás velká zodpovědnost ke všem zákazníkům VARI jak teď, tak i do budoucna. Je to motorizace, se kterou počítáme po řadu let. Proto jsme zavedli i další její modifikace, jako např. Nový motor VARI XP-140 = malý profík použitý na ocelovém kartáči B-35 VEDEX a rotačním kypřiči VARI KF-140.
V roce 2020 došlo k inovaci motoru VARI XP-200, nyní nově označen jako VARI XP-200A, který je zkostruován tak, aby splňoval novou přísnou emisní normu EURO 5. Motory spolu nemají společné díly, při servisu a nákupu náhradních dílů je tedy potřeba uvádět přesné označení motoru.
Hlavní rozdíly viditelné na první pohled:
- VARI XP-200A (Euro 5) nemá pumpičku pro nástřik paliva. Má mechanický sytič na páčce plynu, výfuk krytý pozinkovanou mřížkou
Připravili jsme pro Vás malý foto seriál z výroby motoru VARI XP-200. Každý motor je zkoušen, zatěžován a kontrolován v každém stupni jeho montáže. Každých 20 vteřin z výrobní linky vyjede nový motor, který putuje právě k Vám.
Podívejte se, jak se rodí novodobé srdce strojů VARI.